Kort om skolekurset
Skolekursus om gode læringsmiljøer og fællesskabende didaktikker består af 2 tretimers kursusgange:
Kursusgang 1 afvikles i uge 43, 44 eller 45 Kursusgang 2 afvikles i uge 8, 9, 10, 11 eller 12
Kursusgang 1 skal understøtte jeres samarbejde om at udvikle gode læringsmiljøer gennem PLF og har til formål at
- give et fælles sprog om gode læringsmiljøer
- tilbyde en analyseramme for gode læringsmiljøer og elevers deltagelsesmuligheder
- facilitere dialoger og udvikling af undervisning i jeres team
VIA har tilrettelagt kurset i samarbejde med repræsentanter fra kommunens videncentre og Mette Molbæk. Vi har lagt vægt på, at der dels er fælles videnformidling, god rum for lokale dialogiske, refleksive samtaler samt at I som ledelse deltager aktivt i kurset for at understøtte den lokale sammenhæng. Som I kan se her i drejebogen, vælger I også som ledelse, i samarbejde med jeres VIA-underviser, hvilket hovedelement teamene skal arbejde med under kurset (model a, b eller c ved pkt. 6 – se drejebog).
Der lægges af VIA-underviseren ikke op til enslydende konkret afprøvning/opgave/handling, der skal afvikles på alle skoler mellem de to kursusgange. Det er dermed op til jer som lokal ledelse, hvordan kursets indhold/processer sættes i spil efterfølgende.
Der er udarbejdet fælles slides (der bliver lokalt tilpasset), drejebog og huskeliste til ledelsen. Dette skal ses som en hjælp til, at I kan danne jer overblik over indhold, processer og opgaver i forbindelse med kurset. Vi anbefaler, at I snarest tager kontakt til jeres VIA-underviser og aftaler sparring forud for skolekurset, evt. som videomøde.
Med venlig hilsen
Kirsten Osbæck Mogensen, Lektor VIA University College
Siff Lervad, Programleder for Alle skal med