Hvad er PLF?
Professionelle læringsfællesskaber er et samarbejde mellem de fagprofessionelle med fokus på at arbejde åbent og vidensbaseret, samt med elevernes læring i fokus. Det professionelle læringsfællesskab har et fælles ansvar for undervisningen og elevernes læring.
Litteraturen peger på, at udviklingen af professionelle læringsfællesskaber kan styrke de professionelles læring, dvs. deres viden om og indsigt i deres egen undervisningspraksis. Gennem PLF får de professionelle mulighed for at udvikle deres undervisning og skabe endnu bedre forudsætninger for elevernes læring (EVA rapport).
Tovholdere og deltagere
Ledelserne på den enkelte skole er ansvarlige for fortsat at arbejde med udvikling af de professionelle læringsfællesskaber på skolen.
Alle skoler har mulighed for at bruge klip i klippekortsordningen til at få sparring med den tilkoblede VIA konsulent i forhold til det fortsatte arbejde med at udvikle de professionelle læringsfællesskaber.
På ledelsesinternat og seminardage vil et af fokuspunkterne også være ledelsen som et professionelt læringsfællesskab.
Udbytte og resultat
Arbejdet med professionelle læringsfællesskaber er med til at udvikle gode læringsmiljøer for alle børn ved at de fagprofessionelle reflekterer over egen praksis, samt udvikler denne. De professionelle læringsfællesskaber skaber mulighed for at de fagprofessionelle understøtter og supplerer hinanden ved at blive til en del af hinandens praksis, og dermed udvikle gode læringsmiljøer for alle børn.