De kommende år ligger der – fortsat – en vigtig fælles opgave for os i Skoleafdelingen i forhold til at understøtte og udvikle gode læringsmiljøer for alle elever. Dette gælder også for de elever, for hvem det bliver nødvendigt, at man på deres lokale skole iværksætter lokale, fleksible, specialiserede indsatser – Mellemformer – for at de oplever sig inkluderet fagligt og socialt.
De økonomiske rammer, der skal understøtte iværksættelsen af Mellemformer, er allokeret ud på skolerne. Der foreligger ikke en fast defineret form for, hvordan Mellemformer skal se ud, men der foreligger nogle vedtagne pejlemærker for dem. Pejlemærkerne er retningsgivende for den måde, vi i Silkeborg Kommune skal arbejde med Mellemformer og indsatserne skal også holde sig indenfor gældende lovgivning vedrørende almen-, supplerende- og specialundervisning.
Mellemformer er ikke kun rettet mod enkelte elever med særlige behov. Indsatserne kan lige så vel rettes mod en gruppe, en klasse, et hold eller en årgang.