Mellemformer
Download Powerpointen til din computer og tryk på præsentationsmode for et interaktivt træ.
Download Powerpointen til din computer og tryk på præsentationsmode for et interaktivt træ.
De kommende år ligger der – fortsat – en vigtig fælles opgave for os i Skoleafdelingen i forhold til at understøtte og udvikle gode læringsmiljøer for alle elever. Dette gælder også for de elever, for hvem det bliver nødvendigt, at man på deres lokale skole iværksætter lokale, fleksible, specialiserede indsatser – Mellemformer – for at de oplever sig inkluderet fagligt og socialt.
De økonomiske rammer, der skal understøtte iværksættelsen af Mellemformer, er allokeret ud på skolerne. Der foreligger ikke en fast defineret form for, hvordan Mellemformer skal se ud, men der foreligger nogle vedtagne pejlemærker for dem. Pejlemærkerne er retningsgivende for den måde, vi i Silkeborg Kommune skal arbejde med Mellemformer og indsatserne skal også holde sig indenfor gældende lovgivning vedrørende almen-, supplerende- og specialundervisning.
Mellemformer er ikke kun rettet mod enkelte elever med særlige behov. Indsatserne kan lige så vel rettes mod en gruppe, en klasse, et hold eller en årgang.
I Skolehåndbogen kan I finde retningslinjer og procedurer for specialpædagogisk bistand. Herunder inspiration til og information om:
Formålet med arbejdet med Mellemformer er at understøtte, at ledere og medarbejdere på almenskolerne har kompetencer, som understøtter udvikling af inkluderende læringsmiljøer for flere elever, således at flere (flest mulige) elever forbliver i almenskolerne tæt på lokalmiljøet.
Herunder ligger også ambitionen om, at vi på almenskolerne har øget fokus på at arbejde på forebyggende niveau i udviklingen af inkluderende læringsmiljøer.