Pejlemærkerne skal give os en fælles forståelse og sprog for arbejdet med Mellemformer.
De 7 pejlemærker for Mellemformer
Mellemformer skal have fokus på elever med behov for specialundervisning/specialpædagogisk bistand og supplerende undervisning.
Mellemformer skal have fokus på elevernes sociale, personlige og faglige udvikling samt understøtte eleverne i at udvikle strategier og forudsætninger for at kunne indgå i almenundervisningen.
Mellemformer skal have fokus på at udvikle almenfællesskabet mod øget deltagelsesmuligheder for de børn, som i en periode tilbydes mellemformer
Skolerne skal lokalt arbejde med WHY, HOW og WHAT. Der skal laves en klart formuleret beskrivelse af formålet med, organisering af og succeskriterier for udvikling af mellemformer.
Der skal udarbejdes konkrete handleplaner for eleverne, når mellemformer iværksættes. Dette for at sikre, at både skolen, elever og forældre er bevidste om den eller de konkrete indsats(er) og arbejder mod et fælles mål.
Skolerne skal to gange om året følge op på deres mellemformer og vurdere: 1) Hvorvidt mellemformerne skaber den ønskede progression hos eleverne og 2) hvorvidt indsatsen skal fortsætte. Eventuelt med justeringer.