Der er blevet afholdt vidensdag for supportfunktioner, hvor der er blevet gjort nogle erfaringer. Derfor deler vi her en guide/gode råd til online facilitering af vidensdag 2:
Generelle råd:
- Sørg for at have printet alt materiale forud for vidensdagen. Opfordre gerne medarbejderne der skal deltage om også at have printet materialet
- Sørg for at have kigget slides og program igennem inden selve dagen
- Brug programmet som guideline gennem dagen – det vil af programmet fremstå, hvilke slides hvert punkt i programmet dækker og tidsestimat på oplæg samt gruppedrøftelser
Tekniske opmærksomheder:
- Når du deler skærm, kan du ikke bruge computeren til andet. Så snart du trykker på en tast, så vil slideshow og deling blive afbrudt. Derfor når Bente Bro på et tidspunkt i slideshowet siger “brug mellemrumstasten”, så skal I ikke gøre dette
- Lyden bliver ikke automatisk afspillet i slides – du skal trykke på play på mikrofonen på hvert slide før, at der kommer lyd. Eller blot trykke en gang mere på pil-tasten (der hvor du også skifter slide), så starter lyden automatisk.
Alternativt skal du vælge, at lyden spilles kontinuerligt henover alle slides. Men så skal du være ret sikker på, at du formår at få skiftet slides og på den måde får fulgt lyden. Men hvis du ønsker dette, skal du højreklikke på mikrofonen inde i slideshowet, vælge “afspil” i fanen og dernæst vælge “Afspil i baggrunden”. Dette kræver nok lige at du får det prøvet af. - Når du deler din skærm, skal du være opmærksom på, at du også får delt computerlyden. Dette gør du på følgende måde i henholdsvis Teams og Google Meet. TEAMS: Når du deler skærm, så vil du nederst i skærmen se dine muligheder for deling. I venstre side af denne “kasse” skal du aktivere “inkluder computerlyd”. GOOGLE MEET: For at lyden kommer med over på slides når du deler skærm i Google meet, skal du sikre, at den rette lydenhed på din computer er aktiveret. Det gør du ved 1) Søg kontrolpanelet frem på din computer 2) Gå ind i lyd og hardware og vælg “administrer lydenheder” under “lyd” 3) gå indunder “Optagelse” og aktiver “stereomix”. Sikre dig, at der er et grønt flueben ud fra den. 4) Gå ind i dit google meet møde og tryk på de tre prikker nede i højre hjørne og vælg “indstillinger” og vælg “stereomix” under mikrofon.
- Der er ingen lyd på Slides 52-55. Dvs. man selv skal læse op eller man skal give deltagerne lidt tid pr. slide til selv at læse med.
Mette Bak har tilbudt, at hvis der er nogle der har brug for pejling på, hvordan hun faciliterede dagen for supportfunktionerne, så er I velkomne til at ringe til Mette Bak. Hun deler gerne ud af gode råd og erfaringer.